Ansigtslammelser også ofte kaldet facialisparese er en lammelse af ansigtets muskulatur, der enten skyldes en skade af ansigtets bevægelsesnerve (nervus facialis) der forsyner al mimisk muskulatur eller lammelsen kan være forårsaget af en central skade i centralnervesystemet oftest efter blodprop eller hjerneblødning, eller andre skader og sygdomme i hjernen.
En perifer lammelse opstår som regel uden noget forvarsel eller kan være forårsaget af infektion eller anden sygdom. Det mest hyppige er dog, at den opstår uden sikker forklaring eller tegn på anden sygdom. Sådan en perifer lammelse i den ene side af ansigtet kan benævnes Bells parese (idiopatisk).
Lammelser, som skyldes en mere central skade, opstår oftest som følge af en sygdom eller skade på hjernen. Her vil lammelsen for de fleste være koncentreret omkring kind og mundvig. Dette kan skabe udfordringer med at manipulere mad og væske rundt i mundhulen, tab af mundvand samt at føre mad og væske tilbage mod svælget. Derudover kan man være generet af det asymmetriske ansigt og et skævt smil. I disse tilfælde er det normalt at have nedsat funktionsevne og andre symptomer på kroppen udover ansigtslammelse.
Hos Alergo behandler vi ansigtslammelser bl.a ved hjælp af VitalStim og biofeedback der understøtter genoptræningsprocessen ved at aktivere de relevante muskler og give brugeren visuel eller auditiv feedback på muskelaktiviteten. Kombinationen af manuel terapi, udspænding og øvelser. Dette er ofte nøglen til en vellykket genoptræning, hvor både funktion og livskvalitet forbedres.
VitalStim er et meget effektivt genoptræningsredskab, som kan hjælpe dig med hurtigt at få mere styrke i den muskulatur der er lammet eller har nedsat styrke efter en skade. VitalStim behandlingen vil altid kombineres med andre former for ergoterapeutiske behandlingstiltag og øvelser så det bedste udgangspunkt opnås.
Det kan være svært at forudsige hvor mange behandlinger der vil være behov for og dette må altid vurderes ud fra den enkelte sygdom og skade. I behandlingsforløbet med VitalStim vil der altid blive sat mål som bliver evalueret undervejs og der er en del evidens for, at netop brugen af el-stimulation til at genopbygge styrken i muskulaturen er af stor betydning og yderst effektiv. Vi lægger meget vægt på at der forventningsafstemmes efter hver intervention.
| Behandling i klinikken i Gentofte | ||
| Pris pr. behandling med VitalStim (60 min.) | Kr. | 900,00 |
| VitalStim elektroder pr. pakke (1-2 pakker pr. behandling) | Kr. | 100,00 |
| Behandling i eget hjem | ||
| Pris pr. behandling med VitalStim (60 min.) inkl. kørsel* | Kr. | 1.100,00 |
| VitalStim elektroder pr. pakke (1-2 pakker pr. behandling) | Kr. | 100,00 |
| *kørsel max. 30 km fra Gentofte. Herefter 4 kr. pr. kørt km. |
Oplevelser fra mine patienter
Oplevelser fra mine patienter
“Bettina har gjort en kæmpe forskel for mig i forbindelse med min tredje ansigtslammelse. Hendes øvelser og sparring har ikke kun hjulpet den lammede side tilbage igen, men har også gjort en stor forskel for de synkinesier(1), jeg havde på højre side.
Jeg har følt mig både tryg, forstået og i rigtig gode hænder gennem hele forløbet. Bettina er utrolig kompetent, engageret og god til at tilpasse behandlingen til ens behov. Jeg kan varmt anbefale hende til andre med ansigtslammelse eller synkinesier.”
(1)Synkinesier er ufrivillige medbevægelser i ansigtsmuskulaturen, der opstår, når man forsøger at lave en helt anden, bevidst bevægelse. Det er en hyppig senfølge efter en ansigtslammelse (facialisparese), hvor ansigtsnervens fibre er helet forkert op
“Betina har været en helt uvurderlig støtte i mit forløb fra en fuld ansigtslammelse.
Udover at Betina er helt utrolig dygtig til at behandle og instruere i træning, så er hun varm og empatisk. Hun har hjulpet mig med at finde både vej i sundhedssystemet og at tro på, at jeg nok skulle komme til at se nogenlunde normal ud igen.
Uden hende havde jeg ikke været det samme sted i dag – hverken fysisk eller mentalt. Jeg vil anbefale hende til alle, der bliver ramt af en ansigtslammelse.”
“Bettina, en stor taknemmelighed over dit omsorgsfulde følgeskab med os over de tørre, udpinte jordområder, som mange af vore andre følgeres tankesæt kan sammenlignes med.
Dine lyse tanker er enestående og af stor betydning for os. Min mand spiser og drikker nu uden problemer, og somme tider glemmer vi, at en plasticslange havde opholdssted i den øverste halvdel af hans krop i næsten 2 år. Det sker endog, at nogle af de fagpersoner, som gloede vantro på os, da vi troede, at slangen måtte være midlertidig, nu fedter sig ind og roser vore indsats – helt ude af trit med deres tidligere bemærkninger som ’nej, det vil ikke kunne lade sig gøre’ eller ’ja, man har da lov at håbe’.
Og vi ikke alene håbede, men med din uvurderlige støtte kæmpede vi os frem over ukendt land, hvor ’’sprængstof’ og ’miner’ dukkede op mellem ’godgørende’ ansigter i deres falske empati. 2 gange prøvede vi at undvære sonden, og den vendte tilbage – forhåbentlig er 3. gang lykkens gang.
Bettina – hvis der i universet skulle findes et sted, hvor gode intentioner, glæde og hjertelighed ligger gemt til trange tider, vil vi prøve at hente en stor portion ned, så der er til både dig og os. Vi har kun mødt få, der som du kan hente solen ud af regntunge skyer, så selv fuglene begynder at synge.
Vore kærligste hilsener til dig, Bettina, i stor taknemmelighed.”
“For 1½ år siden blev jeg opereret for modermærkekræft lige under kæben.
Ved operationen blev en af mine ansigtsnerver påvirket (kendt risiko). Som konsekvens blev min mund skæv, jeg fik mundbid, maden samlede sig i den ene kind og jeg kunne ikke bide over et æble.
Efter en del undersøgelser blev konklusionen, at det måtte jeg leve med – måske ville det blive bedre over tid.
Heldigvis havde min kones veninde via kollegaer hørt om Bettina og hendes behandling med elektrisk stimulering og træning af muskler/nerver.
Jeg begyndte behandlinger hos Bettina, som også gav mig specifikke øvelser til at træne mig i at genfinde de påvirkede muskler i ansigtet.
I dag, efter 9 behandlinger med elektrisk stimulering, kan jeg igen bide over et æble, har ikke mundbid og kun en lille mundskævhed kan ses, når jeg er taler eller er træt.
Kæmpe tak til Bettina – det er helt fantastik, hvad du har udrettet.
Bedste anbefalinger herfra.”
“Helle har været utrolig glad for det intensive forløb hos dig.
Hun har oplevet at sige farvel til fortykning i hendes drikkevarer (dysfagi diæt) og hun nyder at kunne drikke et glas koldt vand.
Så kan klart anbefale den behandling som du giver og hele vejen igennem på den handicappedes præmisser.
Og kan oplyse, at Helle Kristensen, afdelingssygeplejerske på plejecentret hvor helle bor, også har været overrasket over indsatsen, og hvad du har gjort for min Helle.
Hilsen fra Stig Hjermind
(Helles ægtefælle)”
“Jeg har modtaget behandling siden juli 2025 af Bettina i forbindelse med en blodprop i hjernen, hvor jeg har mange udfordringer med bl.a. synkebesvær og højresidet lammelse.
Fra første møde følte jeg mig set og hørt. Bettina er ikke kun fagligt dygtig, men også en positiv og smilende person og utrolig god til at motivere og afprøve muligheder for bl.a. at kunne spise med højre.
Takket være Bettinas hjælp har jeg genvundet at drikke uden fortykning.
Vi træner stadig mundstimulering så jeg kan blive bedre i min synkefunktion.
Jeg kan varmt anbefale Bettina til alle, der har brug for en faglig kompetent, omsorgsfuld og positiv ergoterapeut.”
“Efter senfølger fra en svær ansigtslammelse (Bells parese), hvor især musklerne omkring øjet trak sig sammen, har jeg været meget rådvild omkring, hvilke muligheder jeg havde for lindring og træning.
Jeg har fik flere og flere spændinger i ansigtet og hovedpine, og blev henvist til selv at finde ud af, hvad jeg kunne gøre ved det, på internettet.
Hos Betina fik helt jeg specifik instruktion i, hvordan jeg kan arbejde med at afmønstre sammentrækningerne, og ikke mindst hvordan jeg kan afspænde de forskellige muskelgrupper.
Det har givet stor lindring, og også en plan for, hvordan jeg kan komme videre.
Det er en stor lettelse, og jeg er meget optimistisk omkring det videre forløb.”
“Jeg vil gerne benytte muligheden for at sige dig en stor tak for den rejse du har taget sammen med mig.
Det har været trygt, lærerigt, givet mig glæde og optimisme. Du er meget empatisk, oprigtig og virkelig dygtig til dit erhverv.
Du har gjort en kæmpe forskel for mig.
Tak for dig.”








