Alergo er en ergoterapeutisk klinik

Alergo er en ergoterapeutisk klinik beliggende i Gentofte. Jeg yder specialiseret behandling og genoptræning indenfor ansigtslammelser (centrale og perifere også såkaldte idiopatiske facialispareser), behandling og genoptræning af synkebesvær (alle former for dysfagiproblematikker) og genoptræning af skulder, arm og hånd.

Jeg behandler og genoptræner indenfor følgende områder:

  • Synkebesvær (Dysfagi) – så du kan spise og drikke sikkert igen
  • Ansigtlammelser (Facialisparese) – for at træne det svækkede ansigt op igen bl.a ved brugen af VitalStim, biofeedback og High Power laser.
  • Behandling af senskader efter hoved-hals-cancer og- eller andre cancertyper.
  • Funktions- og færdighedstræning af skulder, arm og hånd gennem øvelser, NMES, High Power laser terapi og aktivitet efter operation, skade eller generelt funktionstab.
  • Undervisning, supervision, kursusafholdelse specielt med speciale i ovenstående emner.
Bettina Aller

Jeg følger den nyeste og dokumenteret viden om effektiv behandling og genoptræning. Brugen af neuromuskulær elektrisk stimulation (NMES) og en High Power laser terapi er begge  evidensbaserede behandlingsmetoder og værktøjer, som ofte vil indgå som vigtige elementer i den samlede behandlingspakke.

Brug af el-stimulation (VitalStim) til genoptræning af ansigt og svælg har været kendt i mange år og er et anerkendt og meget anvendt værktøj i Danmark og resten af Europa. Det er mit ønske at få udbredt kendskabet til brug af el-stimulation så meget som muligt til gavn for de mange patienter som lider af synkebesvær (dysfagi) og ansigtslammelser (facialisparese) af den ene eller anden årsag.

Brugen af el-stimulation og High Power laser er yderligere en yderst effektiv behandling til skulder, arm og håndproblematikker. Dette kan være i genoptræningsøjemed og benyttes også både præ og post operativt med stor succes.

Om mig

Behandling med VitalStim

Jeg er uddannet ergoterapeut i 1998 og har mere end 25 års erfaring med genoptræning og behandling af en bred vifte af sygdomme og lidelser. Jeg har en solid erfaring i bl.a brugen af el-stimulation til genoptræning og jeg har arbejdet med specialiseret genoptræning under Rigshospitalet i mere end 20 år. Jeg har erfaring med mange forskellige patientgrupper, herunder rygmarvskadede, flere neurologiske sygdomme, hoved hals cancer, perifere facialispareser, brand og plastikkirurgi og almene intensivpatienter.

Fra 2018 har jeg undervist og certificeret forskellige faggrupper i brugen af el-stimulation på både dansk og engelsk. Jeg er VitalStim instruktør i Danmark og Norden og denne titel har også bragt mig rundt i Europa, blandt andet har jeg undervist i brugen af Vitalstim på Trinity college i Dublin og hospital i Budapest.

Ud over at undervise i brugen af neuromuskulær elektrisk stimulation (NMES) i kommuner, på sygehuse og klinikker i hele landet, samt certificere andre ergoterapeuter i brugen af VitalStim og el-stimulation til brug af genoptræning af arm og hånd, startede jeg i 2017 firmaet Alergo, som er en ergoterapeutisk klinik for genoptræning beliggende i Gentofte, med speciale i behandling og genoptræning af synkebesvær, ansigtslammelser og funktionsnedsættelse i hånd, arm og skulder.

  Find vej til klinikken

Find vej på Google maps

Det er nemt at komme til klinikken i bil og der er gratis parkeringspladser lige uden for døren.

Klinikken ligger i Gentofte ca. 5 minutter fra hvor Motorring 3 møder Helsingørmotorvejen. Så det er nemt at finde hen til klinikken uanset om du kommer fra København, syd- eller nord fra.

Find vej fra stationen

Fra Gentofte station tager det kun 1 minut at gå hen til klinikken af en sti, som i øvrigt er kørestolsvenlig.

Gå ud af den røde låge ved spor 1 til højre for stationsbygningen, forbi det gule hus og følg herefter stien ca. 100 meter hen til Brogårdsvænget.

Oplevelser fra mine patienter

Oplevelser fra mine patienter

“Bettina har gjort en kæmpe forskel for mig i forbindelse med min tredje ansigtslammelse. Hendes øvelser og sparring har ikke kun hjulpet den lammede side tilbage igen, men har også gjort en stor forskel for de synkinesier(1), jeg havde på højre side.

Jeg har følt mig både tryg, forstået og i rigtig gode hænder gennem hele forløbet. Bettina er utrolig kompetent, engageret og god til at tilpasse behandlingen til ens behov. Jeg kan varmt anbefale hende til andre med ansigtslammelse eller synkinesier.”

(1)Synkinesier er ufrivillige medbevægelser i ansigtsmuskulaturen, der opstår, når man forsøger at lave en helt anden, bevidst bevægelse. Det er en hyppig senfølge efter en ansigtslammelse (facialisparese), hvor ansigtsnervens fibre er helet forkert op

Marina Prodan, 35 år, Bells parese (ansigtslammelse)

“Betina har været en helt uvurderlig støtte i mit forløb fra en fuld ansigtslammelse.

Udover at Betina er helt utrolig dygtig til at behandle og instruere i træning, så er hun varm og empatisk. Hun har hjulpet mig med at finde både vej i sundhedssystemet og at tro på, at jeg nok skulle komme til at se nogenlunde normal ud igen.

Uden hende havde jeg ikke været det samme sted i dag – hverken fysisk eller mentalt. Jeg vil anbefale hende til alle, der bliver ramt af en ansigtslammelse.”

Marie Kirkebæk, Bells parese (ansigtslammelse)

“Bettina, en stor taknemmelighed over dit omsorgsfulde følgeskab med os over de tørre, udpinte jordområder, som mange af vore andre følgeres tankesæt kan sammenlignes med.

Dine lyse tanker er enestående og af stor betydning for os. Min mand spiser og drikker nu uden problemer, og somme tider glemmer vi, at en plasticslange havde opholdssted i den øverste halvdel af hans krop i næsten 2 år. Det sker endog, at nogle af de fagpersoner, som gloede vantro på os, da vi troede, at slangen måtte være midlertidig, nu fedter sig ind og roser vore indsats – helt ude af trit med deres tidligere bemærkninger som ’nej, det vil ikke kunne lade sig gøre’ eller ’ja, man har da lov at håbe’.

Og vi ikke alene håbede, men med din uvurderlige støtte kæmpede vi os frem over ukendt land, hvor ’’sprængstof’ og ’miner’ dukkede op mellem ’godgørende’ ansigter i deres falske empati. 2 gange prøvede vi at undvære sonden, og den vendte tilbage – forhåbentlig er 3. gang lykkens gang.

Bettina – hvis der i universet skulle findes et sted, hvor gode intentioner, glæde og hjertelighed ligger gemt til trange tider, vil vi prøve at hente en stor portion ned, så der er til både dig og os. Vi har kun mødt få, der som du kan hente solen ud af regntunge skyer, så selv fuglene begynder at synge.

Vore kærligste hilsener til dig, Bettina, i stor taknemmelighed.”

Mand, Dysfagi efter hjerneblødning

“For 1½ år siden blev jeg opereret for modermærkekræft lige under kæben.

Ved operationen blev en af mine ansigtsnerver påvirket (kendt risiko). Som konsekvens blev min mund skæv, jeg fik mundbid, maden samlede sig i den ene kind og jeg kunne ikke bide over et æble.

Efter en del undersøgelser blev konklusionen, at det måtte jeg leve med – måske ville det blive bedre over tid.

Heldigvis havde min kones veninde via kollegaer hørt om Bettina og hendes behandling med elektrisk stimulering og træning af muskler/nerver.

Jeg begyndte behandlinger hos Bettina, som også gav mig specifikke øvelser til at træne mig i at genfinde de påvirkede muskler i ansigtet.

I dag, efter 9 behandlinger med elektrisk stimulering, kan jeg igen bide over et æble, har ikke mundbid og kun en lille mundskævhed kan ses, når jeg er taler eller er træt.

Kæmpe tak til Bettina – det er helt fantastik, hvad du har udrettet.

Bedste anbefalinger herfra.”

Henrik Brogaard Pedersen, Skade på ansigtsnerve

“Helle har været utrolig glad for det intensive forløb hos dig.

Hun har oplevet at sige farvel til fortykning i hendes drikkevarer (dysfagi diæt) og hun nyder at kunne drikke et glas koldt vand.

Så kan klart anbefale den behandling som du giver og hele vejen igennem på den handicappedes præmisser.

Og kan oplyse, at Helle Kristensen, afdelingssygeplejerske på plejecentret hvor helle bor, også har været overrasket over indsatsen, og hvad du har gjort for min Helle.

Hilsen fra Stig Hjermind

(Helles ægtefælle)”

Helle 69 år, Hjerneblødning og synkebesvær

“Jeg har modtaget behandling siden juli 2025 af Bettina i forbindelse med en blodprop i hjernen, hvor jeg har mange udfordringer med bl.a. synkebesvær og højresidet lammelse.

Fra første møde følte jeg mig set og hørt. Bettina er ikke kun fagligt dygtig, men også en positiv og smilende person og utrolig god til at motivere og afprøve muligheder for bl.a. at kunne spise med højre.

Takket være Bettinas hjælp har jeg genvundet at drikke uden fortykning.

Vi træner stadig mundstimulering så jeg kan blive bedre i min synkefunktion.

Jeg kan varmt anbefale Bettina til alle, der har brug for en faglig kompetent, omsorgsfuld og positiv ergoterapeut.”

Allan, Hjerneblødning og synkebesvær

“Efter senfølger fra en svær ansigtslammelse (Bells parese), hvor især musklerne omkring øjet trak sig sammen, har jeg været meget rådvild omkring, hvilke muligheder jeg havde for lindring og træning.

Jeg har fik flere og flere spændinger i ansigtet og hovedpine, og blev henvist til selv at finde ud af, hvad jeg kunne gøre ved det, på internettet.

Hos Betina fik helt jeg specifik instruktion i, hvordan jeg kan arbejde med at afmønstre sammentrækningerne, og ikke mindst hvordan jeg kan afspænde de forskellige muskelgrupper.

Det har givet stor lindring, og også en plan for, hvordan jeg kan komme videre.

Det er en stor lettelse, og jeg er meget optimistisk omkring det videre forløb.”

Lisa Thorup, Bells parese (ansigtslammelse)

“Jeg vil gerne benytte muligheden for at sige dig en stor tak for den rejse du har taget sammen med mig.

Det har været trygt, lærerigt, givet mig glæde og optimisme. Du er meget empatisk, oprigtig og virkelig dygtig til dit erhverv.

Du har gjort en kæmpe forskel for mig.

Tak for dig.”

Kvinde, Bells parese (ansigtslammelse)